Suzuki GS 500

Suzuki GS 500

 

Suzuki GS500 – A motorkerékpározás tanítómestere

Ha a motorozás világába most csöppensz bele, vagy épp egy megbízható, olcsón fenntartható kétkerekűt keresel, nagy eséllyel belebotlasz a Suzuki GS500 nevébe. És nem véletlenül. Ez a gép nemcsak egy motor, hanem egy korszak stílusos túlélője, amiből sokat lehet tanulni, és amit lehet igazán szeretni.

Egy kis történelem – több mint 20 év legendája

A GS500-at először 1989-ben mutatta be a Suzuki, mint a korábbi GS450 utódját. A cél egyértelmű volt: megfizethető, egyszerű, megbízható középkategóriás motor, amely ideális kezdőknek, de a tapasztaltabbak is el tudnak vele szórakozni. A típus gyártása egészen 2009-ig tartott, és ezalatt alig változott – ami sokat elmond róla.

Két fő változat létezett: a klasszikus GS500E csupasz motor, és a kicsit sportosabb, burkolatos GS500F, ami 2004-ben jelent meg. Technikailag alig volt különbség, a "F" inkább csak külsőre játszotta a sportmotor szerepét.

Ami a tank alatt van – egyszerű, de hatékony

A GS500 szívét egy 487 cm³-es, léghűtéses, SOHC kéthengeres négyütemű blokk adja, amely kb. 45 lóerőt produkál 8500-as fordulaton. Nem egy rakéta, de a súlyához (kb. 170-180 kg menetkészen) pont ideális. A gyorsulása kellemes, nem ijesztő, de nem is unalmas. 0-ról 100-ra kb. 5 másodperc alatt ér fel, ami a kategóriájában teljesen korrekt.

A futómű, fékek és váltó mind-mind egyszerűek, de masszívak. Nincs rajta elektronikai hókuszpókusz, se ABS, se kipörgésgátló – cserébe viszont megtanít motorozni, méghozzá rendesen. Amit elrontasz, az tényleg a te hibád lesz, de pont ezért tudsz fejlődni rajta.

Kinek való?

A GS500 a kezdő motorosok Szent Grálja: alacsony ülésmagasság, könnyű kezelhetőség, alacsony fogyasztás (kb. 4-5 liter/100 km), olcsó alkatrészek, és barátságos biztosítási díjak. De még azok is szívesen tartják, akik már túl vannak pár ezer kilométeren – sokan másodmotoraként tartják meg városi rohangáláshoz, vagy nosztalgiából.

Amiért imádni lehet

  • Megbízható, elpusztíthatatlan blokk

  • Egyszerű szervizelés – bárki, aki látott már csavarkulcsot, elboldogul vele

  • Jó kezelhetőség, tanulásra ideális

  • Kedvező ár – használtan is nagyon jó ár-érték arány

  • Kultusza van, nem ciki rajta tanulni

És ami kevésbé menő

  • Hiányzik belőle mindenféle modern extra

  • Léghűtéses motor = nyári dugókban melegszik

  • Magasabb tempónál (pl. autópályán) már érezni a teljesítményhatárt

  • A design ma már retro – ami valakinek előny, másnak hátrány

Összegzés – Az örök tanulómotor

A Suzuki GS500 nem akar több lenni, mint ami. Nem sportmotor, nem túragép, és nem is csajmágnes. De ha egy olyan vasat keresel, amivel meg lehet tanulni a motorozás minden alapját, amire rá lehet bízni magad a hétköznapokban, és amivel még évek múlva is lesznek jó élményeid – akkor megtaláltad.

Ez a gép nem hagy cserben, de nem is bocsát meg könnyen – és pont ezért fogsz beleszeretni.